چگونگی ارتباط چربیهای خوب با مغز

 بافت چربی قهوه ای یا چربی خوب با مغز از طریق اعصاب حسی ارتباط برقرار می کند، اطلاعات  به اشتراک گذاشته شده با مغز احتمالاً برای مقابله با چاقی موثر خواهد بود. این اطلاعات شامل مقدار چربی که مصرف کرده ایم و مقدار چربی که از دست می دهیم، می باشد.

دانشمندان دانشگاه ایالتی جورجیا نتایج یافته های خود را در مجله ی نوروساینس منتشر کردند. این نتایج  نشان می دهد محاوره ی مغز و بافت چربی قهوه ای هنگامی اتفاق می افتد که بافت چربی قهوه ای  در حال تولید گرما است.

بافت چربی قهوه ای که بعنوان چربی خوب شناخته می شود کالری ها را برای تولید گرما در بدن  سوزانده و انرژی مصرف می کند، درحالیکه چربیهای سفید انرژی را برای  استفاده های بعدی  ذخیره  می کنند و با خطر مشکلات سلامت ازجمله دیابت و بیماری قلبی در ارتباط است. فردی با متابولیسم سالم دارای چربی سفید کمتر و  مقدار چربی قهوه ای فعال بیشتری است.

مطالعات نشان می دهد چربی قهوه ای نقش مهمی درسوزاندن  انرژی بیشتر دارد و می تواند به ابزاری  برای لاغری و مقابله  با چاقی تبدیل شود.

نویسنده ی این مقاله  Garretson  دانشجوی دکترا در انستیتو نوروساینس ومرکز مقابله با چاقی دانشگاه ایالتی جورجیا می گوید: شرکتهای دارویی درتلاشند تا بافت چربی قهوه ای را هدف قرار داده و آنرا به فعالیت  بیشتر وادار کنند، در این تحقیق مشخص گردید بافت چربی قهوه ای  در پاسخ به دارویی  که پیام های سیستم عصبی سمپاتیک(این پیام ها بطورطبیعی ازمغز ارسال می شوند) را تقلید می کند، پیام هایی را از طریق فعال سازی اعصاب حسی به مغز باز می گرداند. اعصاب  حسی که به بافت چربی قهوه ای می روند فعالیت  این بافت  را در پاسخ به فعال سازی مستقیم شیمیایی و تولید گرما افزایش می دهند.

Garretsonمی گوید: این برای اولین بار است که عملکرد اعصاب حسی از بافت  چربی قهوه ای مورد بررسی قرارگرفته است، چربی قهوه ای یک اندام فعال است که برای متابولیسم  مهم می باشد و ما مسیر ارتباط بافت چربی قهوه ای با مغز را کشف کردیم.

نتایج این تحقیقات اطلاعات بیشتری درباره ی ارتباط بافت چربی با مغز دراختیار دانشمندان قرار داد. شواهدی دال بر متابولیسم بهتر بدن افرادیکه  چربی قهوه ای بیشتری دارند، وجود دارد. این افراد لاغرتر بوده و شیوع دیابت نوع 2 در آنها  کمتر است.

 داشتن اطلاعات بیشتر درباره ی چگونگی افزایش فعالیت چربی قهوه ای یا افزایش مقدار این بافت به ابداع  راههای جدیدی برای کاهش سریع  وموثر وزن کمک خواهد کرد.

محققان بر این باورند که چربی قهوه ای پیام های زیادی به مغز می فرستد برای مثال مقدار گرمای تولید شده ، اطلاعاتی در مورد مقدار و نوع  انرژی آزاد استفاده شده یا ذخیره  شده و مقدار چربی موجود یا از دست  رفته را به مغز ارسال می کند.

Garretsonمی گوید: هر چه بافت چربی قهوه ای گرم تر می شود و تولید گرما  می کند فعال تر شده  و اعمال خوبی را برای بدن ما به انجام می رساند، دراین حالت موجب افزایش متابولیسم بدن شده و به سوزاندن بافت چربی سفید کمک می کند. در این تحقیق مشخص گردید این بافت گرمتر شدن خود را به مغز اطلاع می دهد. دانشمندان تصور می کنند این ارتباط نوعی بازخورد است که نظیر ترموستات عمل می کند، گرمتر شدن این بافت چگونگی ارتباط مغز با این  بافت را کنترل می کند.

دراین ارتباط ، مغز به بافت چربی پیام می دهد که چربی را تجزیه  کند و یا انرژی آزاد را  برای اعمال دیگر در بدن استفاده کرده یا بصورت گرما آزاد کند. این مطالعه نشان داد این ارتباط یک حلقه ی بازخوردی بین بافت چربی قهوه ای و مغز است.

بررسی ارتباط بافت چربی با مغز توسط این گروه چندین سال بطول انجامید، به گفته ی Garretsonما تنها  یکی از چند آزمایشگاه محدود درجهان هستیم که به بررسی ارتباط دو طرفه ی مغز و بافت چربی از طریق سیستم اعصاب  پرداخته ایم.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150327101035.htm